“Het is dé manier om te laten zien wat je kan”

Het is niet zo dat ik mezelf nou heel goed profileer op bijvoorbeeld Twitter. Toch heb ik via dit medium hier en daar wat filmklusjes binnen weten te halen. Van alle 2,8 miljoen Nederlandse Twittergebruikers kan je je voorstellen dat er wel wat potentiële klanten tussen zitten. Vooral op Twitter is het gemakkelijk om snel contact te maken met mensen en bedrijven, zegt social media-expert Jennifer Delano (@JDelanoNL). “Op social media kun je jezelf gemakkelijk promoten. Het is dé manier om aan de buitenwereld te laten zien wat je doet. Het is gratis en je maakt heel snel contact.”

Jennifer Delano

Jennifer Delano

Ikzelf heb Twitter op een voetstuk geplaatst sinds ik een paar opdrachten binnenhaalde, omdat ik gewoon reageerde op iemands vraag. Zo simpel is het, dacht ik. Maar waarschijnlijk was dat gewoon puur geluk, want de laatste tijd ligt het stil en merk ik dat het niet vanzelf gaat. Het is belangrijk om een concept te bedenken. Delano: “Je moet een strategie hebben: wie is je doelgroep en wat wil je bereiken? Is het puur zakelijk, dan kun je het beste actief zijn op Facebook (9,4 miljoen Nederlandse gebruikers) of LinkedIn (3,8 miljoen Nederlandse gebruikers). Je komt zo snel aan privéinformatie, zoals een telefoonnummer. Het ligt er natuurlijk heel erg aan wat je zelf wil. Als particuliere fotograaf zorg je gewoon dat je privéprofiel op Facebook goed is ingevuld en maak je reclame op je persoonlijke pagina. Wil je fotograferen voor MKB-bedrijven, dan kun je beter met LinkedIn aan de slag gaan. Uiteindelijk zijn verschillende social media erg handig om foto’s of video’s op te delen.”

Twitter

Op Twitter worden door jan en alleman de meest simpele dingen getweet, maar de laatste jaren wordt dit medium steeds belangrijker en valt er veel meer uit te halen. Het komt steeds vaker voor dat iemand bekend wordt door Twitter. Denk bijvoorbeeld aan Jordi van de Bovenkamp (@Jor_ID), Jan Noniem (@JanNoniem) of Thom van Loon (@onbehandigbaar). Maar om als beginnende fotograaf/filmmaker via dit medium opdrachten binnen te krijgen heeft Delano een aantal tips. “Denk na over wat mensen zeggen. Zij hebben een vraag en jij kunt ze hier wellicht mee helpen. Belangrijk is dat je gewoon jezelf bent. Laat jezelf zien als mens, maar ook wat jij als professional doet. Denk na over wat voor beeld je van jezelf neer wil zetten en bedenk bij elke tweet of de inhoud ervan past bij dat beeld. Zo niet, niet tweeten!”

Daarnaast werk positiviteit vaak het best en toen ik Delano vroeg naar hoe je de grootste kans maakt om in contact te komen met potentiële klanten, was haar antwoord simpel: “volg (#)hashtags! Bijvoorbeeld #bedrijfsvideo. Volg eventueel potentiële klanten en maak contact. En als ergens vraag naar is, reageer! Als iemand aangeeft niet blij te zijn met een bepaalde (profiel)foto, laat zien wat jij kan. Probeer ook in zogenaamde lijsten te komen, bijvoorbeeld ‘beste fotografen’. En maak vooral vrienden. Bedank iemand dat hij of zij jou is gaan volgen, deel interessante tweets van anderen en laat constant zien wat jij kan en doet. Het is zien en gezien worden.”

Plaats een reactie