Lust for life

Sophie Hemels. Foto: Sophie Hemels

Sophie Hemels. Foto: Sophie Hemels

Naam: Sophie Hemels

Leeftijd: 21 jaar

Website: http://www.sophiehemels.com

Camera: meestal een Nikon FM2 (analoog) en anders een Nikon D810

Fotografeert o.a. voor i-D Vice, L’Officiel, Tight Blue Jeans, The Daily Indie.

Met haar 21 jaar en haar analoge camera schiet Sophie Hemels onder de naam Francis Morris Morrison de mooiste beelden. Haar foto’s zijn strak, tijdloos en ze heeft een unieke eigen stijl van fotograferen. “Waar Francis Morris Morrison voor staat? Ik vond het gewoon mooi klinken.”

 

Hoe ben je in aanraking gekomen met fotograferen?

Toen ik een jaar of vijftien was vond ik een analoge camera van mijn vader. Daar probeerde ik een en ander mee uit en toen ik negentien was pakte ik er pas een digitale camera bij. Ik begon simpelweg mijn vrienden te fotograferen en van het een kwam het ander. Een echte inspiratiebron had ik niet. Natuurlijk zijn er fotografen die ik heel erg bewonder (Hedi Slimane, Petrovsky en Ramone), maar ik had denk ik heel erg de drang om mezelf te kunnen uiten. Ik wilde míjn visie van de wereld vastleggen. En delen.

Ik heb geen opleiding gedaan in de richting van fotografie. Ik heb gewoon heel erg veel zelf uitgeprobeerd. Voor mijn eerste digitale camera kocht ik een afstandsbediening zodat ik thuis zoveel mogelijk verschillende dingen qua licht, angle en ideeën op mezelf kon uitproberen. Dat was echt super leuk.

Angus & Julia Stone. Foto: Sophie Hemels

Angus & Julia Stone. Foto: Sophie Hemels

Je hebt best wat grote namen mogen fotograferen, bijvoorbeeld Ben Howard en Angus & Julia Stone. Hoe krijg je dat voor elkaar?

Soms fotografeer ik in opdracht van, maar het fotograferen van Ben Howard heb ik zelf geregeld. Als ik bijvoorbeeld op een festival ben en ik weet dat daar iemand speelt die ik wil fotograferen, dan vind ik hoe dan ook wel een manier. Ben Howard zag ik op een festival in Oslo en toen heb ik een backstagepas geregeld. Ik ben gewoon naar hem toe gelopen en heb hem heel beleefd om het nummer van zijn manager gevraagd, omdat ik hem heel graag wilde fotograferen. Ik belde, regelde het et voilà. Het is denk ik ook een kwestie van durven, als je gewoon overal op afgaat en altijd professioneel en beleefd blijft is de kans heel klein dat mensen je weigeren.

Maar hoe werkt het als je bijvoorbeeld foto’s maakt voor tijdschriften, bijvoorbeeld L’Officiel. Benader je hen ook zelf?

Bij L’Officiel kwam ik terecht via Sigrid ten Napel, een actrice uit de film Prins. Ik had haar al eens eerder gefotografeerd voor i-D Vice. We hadden een extra serie geschoten en zij wilde graag een foto die ik van haar heb gemaakt bij een interview in L’Officiel.

Verder fotografeer ik eigenlijk te allen tijde wat ik zelf leuk vind. Gelukkig heb ik het al aardig druk maar ik fotografeer bijvoorbeeld alleen artiesten die ik persoonlijk heel tof vind. Ik vind fotografie heel leuk, maar waarom zou ik iemand fotograferen die ik helemaal niet vast wíl leggen? Voor het geld doe ik het niet.

Wat kenmerkt jouw foto’s? Waarin onderscheid jij je van andere fotografen? (Hoe zou je je eigen stijl omschrijven?)

Hmm, moeilijke vraag. Ik denk mijn oprechte benadering. Ik werk dus meestal analoog en nooit met make-up. Ook is het niet zo dat ik mijn foto’s achteraf heftig retoucheer. Zo blijft iedereen, op soms een klein beetje styling van mij na, helemaal zichzelf. Ik fotografeer zonder al te veel poespas. Ik wil lust for life terugzien in mijn foto’s, op wat voor manier dan ook. Pas dan is een foto voor mij geslaagd. En, keep it simple. De meest simpele foto’s zijn vaak de beste.

Ben Howard. Foto: Sophie Hemels

Wat maakt iemand volgens jou een goede fotograaf?

Ik weet het niet zo goed. Tegenwoordig is iedereen fotograaf. Het enige wat je vandaag de dag nog nodig hebt is een iPhone. Ik ben nooit fan van het hele ‘oeuvre’ van een fotograaf. Ik vind dat je vooral een bepaalde eigen stijl moet hebben. En dat je vooral zelf tevreden en overtuigd moet zijn van je eigen foto’s.

Wat wil je uiteindelijk bereiken? Wat is je doel?

Een film maken, nog meer reizen, een groot gezin hebben. En vooral heel veel foto’s blijven maken. Ik wil eigenlijk gewoon blijven doen wat ik leuk vind. Als ik daarmee ooit tijdschriften als Dazed, Hero of Cereal haal dan is dat de kers op de taart.

Mocht je meer werk van Sophie willen zien, kijk dan vooral ff op haar website, Facebook of Instagram (@francismorrismorrison)!

Plaats een reactie